1.4 % Popcorn

”Ge mig en fast punkt och jag kommer att flytta världen”. Så sa Arkimedes en gång för länge sedan. Han pratade om att använda rätt hjälpmedel för att lösa svåra problem. I vår digitala värld handlar mycket om att inte bara finna en lösning på problemen, det ska gärna vara rätt lösning! Vårt verktyg för att finna rätt lösning är data. Genom att mäta det man gör kan man utvärdera det, och förbättra det.

Jag säger; ”Ge mig rätt data, och jag kan hjälpa er nå nya höjder och lösa problem ni inte ens visste fanns.”

Att mäta effekten av det man gör är något jag tagit med mig från min tid på Klarna. Först som Produktägare där jag ansvarade för utvecklingen av insticksmoduler till e-handelsplattformar. Med begränsade resurser krävs det att man jobbar på rätt saker. Mitt jobb var att det vi byggde skulle göra så mycket som möjligt, för så många som möjligt. Under utbildningen klev jag under somrarna tillbaka in på Klarna. Som Processanalytiker fick jag ytterligare utveckla mina färdigheter för dataanalys. SQL-sökningar blandades med djupintervjuer i Tyskland, Finland och Sverige, allt för att finna de förbättringsområden som gav mest bang for the buck.

Varför popcorn? För att det är gott och mätbart på många sätt! 1.4 % är så mycket av månadens matbudget jag lägger på popcorn. Jag har ett popcorn-problem säger du? Om man som jag varken röker eller dricker alkohol måste man hålla igång kreativiteten på andra sätt!

Hållbart är sexigt

Läs vidare om du vill veta vad jag menar med det

Eller kontakta mig direkt på joel@falkoega.se om du känner att datadriven och hållbar kommunikation är något vi borde disktutera över en kaffe!